Home » Zabiegi » Grzybica na stopach

Grzybica

Grzybice wywoływane są przez wyspecjalizowane mikroorganizmy występujące najczęściej na stopie zdeformowanej i potliwej.

Grzybica międzypalcowa i grzybica skóry stóp

Grzybica skóry stóp może być wynikiem niewłaściwej higieny, ale może też towarzyszyć innym chorobom skóry (łuszczycy czy egzemie) lub chorobom układowym (cukrzycy i zaburzeniom ukrwienia). Znane są także grzybice odzwierzęce.

Występowanie: Przestrzenie międzypalcowe, które na skutek przesunięcia główek kości śródstopia i deformacji palców zacieśniły się i uniemożliwiają właściwą wymianę powietrzną, oraz skóra na podeszwach stóp.

Grzyby zasiedlają się najchętniej tam, gdzie jest ciemno, ciepło i wilgotno. Pocące się i niestarannie osuszane stopy schowane w nieprzewiewnym obuwiu często stają się dobrym gruntem dla mikroorganizmów.

Zapobieganie: Staranne osuszanie skóry, unikanie chodzenia na boso po podłożu zainfekowanym (termy, hotelowe łazienki, baseny), noszenie obuwia i skarpet z materiałów przewiewnych i naturalnych, częsta zmiana obuwia.

Jak pomagamy w gabinecie: Leczenie grzybicy skóry polega na stosowaniu maści, płynów lub żeli przeciwgrzybiczych szybko się wchłaniających. Wymaga ono czasu i dyscypliny, przestrzegania podstawowych zasad higieny i regularnego stosowania środków antymykotycznych.

Grzybica paznokciowa

Grzybica paznokciowa jest wywoływana przez infekcje, do których dochodzi na skutek uszkodzeń mechanicznych, rozmiękczenia paznokcia przy nadpotliwości bądź długotrwałego przebywania w basenie. Grzybica paznokci może być też następstwem chorób układowych – takich jak cukrzyca, miażdżyca czy łuszczyca – bądź efektem działania leków przyjmowanych przeciw tym chorobom.

Występowanie: W zależności od przyczyn – pojedyncze bądź wszystkie paznokcie.

Jak pomagamy w gabinecie: Po rozpoznaniu i postawieniu diagnozy leczenie polega na usunięciu zainfekowanego elementu paznokcia, uzupełnieniu braków specjalnymi preparatami i stosowaniu maści, kropli, sprayu lub żelu przeciwgrzybiczego.