9 wskazówek jak dbać o stopy 60plus

Rzadko zdarza się, że nasze stopy mają dzień wolny. Co do zasady każdego dnia pracują ciężko, by sprostać rzucanym im wyzwaniom – wstać z łóżka, dojść do pracy, podbiec do autobusu, zrobić przysiad podczas zajęć fitness czy stanąć w kolejce.

By stopy mogły nam sprawnie służyć, należy je otoczyć troskliwą opieką. Zwłaszcza u osób starszych stopy mogą wymagać szczególnej uwagi – w razie potrzeby warto poszukać pomocy u podologa.

Przyczyny problemów ze stopami u osób starszych

Powody występowania problemów pojawiających się w jesieni życia mogą być różne:

• lata chodzenia, pracy na stojąco, doznane urazy
  • niska jakość, źle dobrane lub niewygodne obuwie
  • problemy z krążeniem
  • wzmożone ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby serca lub inne dolegliwości

Nie ignoruj symptomów problemów. Reaguj, by uniknąć pogorszenia się stanu i poważnych konswekwencji jak infekcje, czy problemy z równowagą.

Jak zadbać o stopy 60plus, by utrzymać je w dobrej formie

Poniżej znajdziesz ramową listę dobrych rad, jak żyć w zgodzie z Twoimi stopami.

1. Okaż dobroć swoim podeszwom

Z biegiem lat skóra podeszwy stóp traci elastyczność oraz wyściółkę tłuszczową. Mięśnie i nerwy mogą ulegać osłabieniu, co z kolei może prowadzić do zmniejszenia lub utraty czucia w stopach (neuropatia).

Korzystaj z lusterka na długiej rączce, by dostrzec to, czego nie możesz poczuć lub obejrzeć (z uwagi na ograniczoną mobilność, etc.). Sprawdzaj podeszwy stóp oraz przestrzeń pomiędzy palcami w poszukiwaniu zranień, pęcherzy lub innych uszkodzeń skóry np. spowodowanych nadmierną wilgocią. Osoby cierpiące na cukrzycę powinny kontrolować swoje stopy co dziennie.

Nigdy samodzielnie nie usuwaj modzeli (zgrubień naskórka) – może to doprowadzić do:

• pogłębienia się problemu
  • powstania dolegliwości bólowych
  • utraty elastyczności skóry
  • zranienia lub powstania trudno gojącej się rany.

2. Wybieraj właściwe obuwie

Noszenie odpowiednich butów może pomóc Ci w utrzymaniu równowagi, zapobiec upadkom, a co za tym idzie złamaniom, oraz ograniczyć ryzyko powstawania pęcherzy lub innych zranień. Zawsze przejdź się w butach po sklepie jeszcze przed ich zakupem (lub po zakupie – jeżeli masz możliwość zwrócić buty do sklepu). Nigdy nie kupuj butów, które obcierają piętę podczas chodzenia – jest to częsta przyczyna powstawania pęcherzy, które mogą przekształcić się w otarcia lub rany. Unikaj także butów, które są za ciasne, mają wysoki obcas, wąskie czubki, całkowicie sztywną podeszwę lub są za luźne w pięcie. Brak odpowiedniego podparcia dla pięt może skutkować nie tylko bólami stóp, ale także kolan, bioder, kręgosłupa a nawet stawu skroniowo-żuchwowego.

Jeżeli cierpisz na cukrzycę lub neuropatię, skontaktuj się z naszymi specjalistami, by porozmawiać na temat specjalistycznego obuwia.

Bardzo istotne jest również zadbanie o stabilizację pięty. Jej właściwe ustawienie pozwala utrzymać prostą postawę ciała. W przypadku, gdy pięta, np. z powodu źle wyprofilowanego obuwia, ulega odchyleniu, pojawić się mogą bóle stóp, ich deformacje, a także inne problemy zdrowotne w całym ciele. Indywidualne wkładki ortopedyczne wykonane systemem Jurtin medical ustawiają piętę w jej właściwej pozycji, wpływając na utrzymanie prostej sylwetki.

3. Upewnij się, że Twoje buty mają właściwy rozmiar

Poniżej znajdziesz kilka naszych wskazówek:

• odwiedź sklep obuwniczy po południu, kiedy Twoje stopy są lekko spuchnięte po całodziennym wysiłku
  • upewnij się, jaki jest Twój obecny rozmiar – wymiary stopy z biegiem lat mogą ulec zmianie
  • wybierz rozmiar, który pasuje na Twoją dłuższą stopę (nierzadko jedna ze stóp jest dłuższa)
  • zwróć uwagę nie tylko na długość, ale także na szerokość buta, zwłaszcza jeżeli już masz problem z deformacjami stóp, np. haluksami
  • zawsze przymierz buty zanim dokonasz zakupu i sprawdź, czy pasują. Prosta zasada: gdy przymierzasz buty na stojąco Twoje palce powinny znajdować się w odległości około 1 cm od czubka buta.

Jeżeli deformacje palców utrudniają Ci zakładanie/noszenie obuwia, skontaktuj się z naszymi specjalistami – sprawdzimy jak możemy Ci pomóc.

4. Paznokcie u starszych osób

Z wiekiem paznokcie stają się grubsze. Przyczyną może być po prostu spowolnienie wzrostu paznokci związane ze zmianami hormonalnymi, ale także grzybica lub inne choroby. Jeżeli zauważysz zmiany na swoich paznokciach w ich wyglądzie (np. kolor), strukturze, skontaktuj się z podologiem.

Istotna jest właściwa pielęgnacja stóp, w tym paznokci.By ograniczyć ryzyko wrastania skracaj paznokcie w prawidłowy sposób. Korzystaj z pilniczka – obcinaczka lub nożyczki oprócz skracania zgniatają paznokieć. W tak skróconym paznokciu, pomiędzy jego listwami, mogą powstać otwory przez które do płytki paznokciowej mogą przeniknąć drobnoustroje, np. grzyby. Nie obcinaj paznokci zbyt krótko – naraża to tkankę opuszka na uszkodzenie. Nie pozostawiaj ich również zbyt długich, gdyż mogą zacząć się wkręcać.

Jeżeli cierpisz na cukrzycę lub obcinanie paznokci sprawia Ci jakiekolwiek trudności może z uwagi na wadę wzroku, problemy z kręgosłupem, zapraszamy na wizytę.

5. Pobudź krążenie

Z wiekiem zaburzeniu może ulegać krążenie krwi w stopach. By je pobudzić:

• gdy siedzisz oprzyj stopy na innym krześle lub kanapie (tak, by Twoje nogi były wyprostowane w kolanach)
  • ruszaj palcami, gdy pozostajesz w pozycji siedzącej przez dłuższy czas;
  • jeżeli możesz, rozciągaj się codziennie lub uprawiaj sport, pomocny będzie nawet spacer
  • regularnie masuj swoje stopy
  • skorzystaj z pasywnego treningu układu krążenia metodą kąpieli Schiele.

Jeżeli palisz, zawsze jest dobry moment, by rzucić. Palenie może negatywnie wpływać na krążenie krwi.

6. Sucha skóra stóp to szczęśliwa skóra

Regularnie zmieniaj skarpetki. Zwłaszcza zimą warto korzystać ze skarpet z domieszką wełny merynosa. Posiada ona właściwości wyrównujące temperaturę oraz regulujące ciepło. Wełna merynosa może wchłonąć wilgoć nawet do 30% swojej masy własnej, pozostając suchą, zatem zimą sprawdzi się dużo lepiej niż bawełna.

Upewnij się również, że Twoje stopy nie są wilgotne od potu, kremu lub kąpieli. Wycieraj je do sucha po kąpieli lub prysznicu.

7. Nieszczęśliwa skóra stóp to przesuszona skóra

Nawilżaj stopy, by zapobiegać powstawaniu pęknięć, swędzeniu i rogowaceniu. Jeżeli masz wątpliwości, jakie produkty pielęgnacyjne będą dla Ciebie właściwe zapraszamy na konsultację z naszymi specjalistami.

Jeżeli cierpisz na cukrzycę rekomendowane jest korzystanie z pianek lub kremów o zawartości mocznika w stężeniu od 5 do 10%. Pamiętaj, by nakładając krem omijać przestrzeń pomiędzy palcami.

8. Zwalczaj infekcje grzybicze stóp i paznokci

Ogranicz ryzyko rozwoju grzybicy nosząc oddychające obuwie, zmieniając skarpetki lub rajstopy każdego dnia (lub za każdym razem, gdy będą wilgotne). Jeżeli doskwiera Ci swędzenie lub pieczenie, zgłoś się do nas na konsultację. Sprawdzimy, jak możemy Ci pomóc.

Nie podejmuj prób terapeutycznych we własnym zakresie. W Centrum Podologicznym kilka razy w tygodniu mamy do czynienia z nowymi pacjentami, którzy dokonali autodiagnozy i stwierdzili u siebie grzybicę. Po pewnym czasie bezowocnego stosowania preparatów na grzybicę zgłaszają się do nas i okazuje się, że ich problemem jest łuszczyca, a nie grzybica. Co istotne stosowane przez nich środki na grzybicę, mające działanie wysuszające, zamiast im pomóc, zaostrzają ich stan.

9. Regularnie odwiedzaj podologa

Nie podejmuj walki z problemami stóp na własną rękę – możesz wyrządzić sobie krzywdę.

W Centrum Podologicznym, pomagamy naszym pacjentom bazując na prawie 30-letnim doświadczeniu. Modzele, odciski, brodawki, hallux valgus, wrastające oraz wkręcające się paznokcie, łuszczyca oraz grzybica paznokci i inne – możemy Ci pomóc. Podologia jest naszą pasją.

Problemy stóp są powszechną przypadłością we wszystkich grupach wiekowych. Jeżeli i Tobie stopy sprawiają kłopoty, nie wstydź się i umów się na wizytę do naszych empatycznych specjalistów.

Wyprzedź problemy – lepiej jest zapobiegać niż leczyć – skontaktuj się z nami już dziś!

Haluks: Jak sobie pomóc z paluchem koślawym?

Paluch koślawy lub haluks - dlaczego powstaje i jak uniknąć skutków tej deformacji stóp? Na te oraz inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Strona

Wkładki ortopedyczne

Cierpisz na bóle stóp, kolan, bioder lub kręgosłupa? Nasze indywidualne wkładki ortopedyczne mogą być właściwym rozwiązaniem dla Ciebie.

9 sposobów na zimne stopy

Kiedy temperatura na zewnątrz spada, nasze stopy często zmieniają się w bryłki lodu. Niezależnie od tego, gdzie jesteśmy – w biurze, na przystanku autobusowym, a nawet w łóżku: chłód promieniuje od stóp, ogarniając całe nasze ciało.

10 najczęstszych błędów przy pielęgnacji stóp

Wielu naszych pacjentów cierpi z powodu problemów ze stopami, do których sami się przyczynili. Samodzielna pielęgnacja stóp w domu, aby nie zaszkodziła, wymaga przestrzegania pewnych reguł.